Fietsmeting-ds

De Meting

Wat zijn de voorwaarden voor een optimale zitpositie?
De drie hoofdzaken waar een fietsmeting moet voldoen zie je hieronder.
Deze drie voorwaarden heet men Efficientie. Speed=Comfort
Bike-Improvement c.v.                                      Gsm: 0492/ 31 00 71 Herentalsebaan 22 b  2520 Ranst                      ING: BE37 3630 9072 2928 Btw: BE0838.572.819                                       BIC code: BBRUBEBB                                   
Wij analyseren en meten uw lichaam om tot een zitpositie te komen die aan uw eisen voldoet. Wij passen de fiets aan u aan en niet omgekeerd!
Voor een competitieve wielrenner zijn Power en Aerodynamica het belangrijkst. Hij zal eerder comfort inleveren dan power en aerodynamica. Een cyclosportieve wielrenner zal eerder voor wat meer comfort opteren welk dan weer impliceert dat er wordt ingeboet aan aerodynamica. Iemand die louter voor het plezier fietst, zal liefst zo comfortabel mogelijk zitten en aerodynamica als minder belangrijk erkennen.
De klant wordt uitgebreid ondervraagd naar zijn voorgeschiedenis. Een complete anamnese is van groot belang voor de verdere fietsmeting omdat hierdoor met alle specifieke wensen en eventuele problemen rekening kan worden gehouden.
Vervolgens wordt zijn fiets bestudeerd en opgemeten. Ook wordt er eventueel een foto genomen om de posities later te kunnen vergelijken. Dan wordt de persoon zelf opgemeten en alles wordt in een meetblad opgetekend. Dan wordt er een basic fietspositie ingesteld volgens de uitkomst van het meetblad. In deze positie gaat de klant de eerste maal op de fiets en wordt de fine-tuning gedaan. Eerst wordt de zithoogte bepaald en deze meting wordt gedaan op volle vermogen omdat rustig rijden en op volle kracht een ander beeld geeft. Meestal zit men in rustige wat hoger op de fiets maar eens op volle kracht merken we dat het bekken begint op en neer te wiegen. Het zadel moet dan lager gezet worden. Tijdens deze afstelling kunnen wij, met gebruik van onze ergometer (vermogen tot 2000w) ook kijken of de klant geen krachtverschil heeft tussen linkse en rechtse been. Ook kunnen we kijken of de klant economisch rijdt en mits wat bijsturing kunnen we de klant adviseren om bepaald oefeningen te doen. Wat wij ook doen en wat andere heel bekende fitting labs niet mogen doen, wij stellen jou fiets af op de juiste maten. Andere fietslabs mogen, door het ontbreken van getuigschrift “Sectorale Beroepsbekwaamheid van de Rijwielactiviteiten” uitgereikt door het ministerie van Economische Zaken, niet aan jou fiets sleutelen. Je krijgt dan jou fietsmaten mee en dan kan je naar jou fietsenmaker gaan en die stellen dan jou fiets “ongeveer” af.
Hoe verloopt onze meting? De klant warmt zich een tiental minuten op zijn fiets op. Meting in koude of opgewarmde toestand geeft een verschillend beeld. Als eerste stellen we de schoenplaatjes af. Dit doen we omdat dit het meest belangrijke item is in de krachtoverbrenging van voet naar pedaal. Elke beweging van knieën naar buiten of binnen of kleine knik geeft vermogenverlies en ook kans op overbelastingskwetsuren. (Dit duurt een 40tal minuten)
Resultaat
Wanneer de meting ten einde is stapt de renner op zijn fiets en rijdt indien mogelijk een tijdje rond. Wij observeren de renner en doen desnoods nog een correctie. Wanneer de nieuwe positie te veel verschilt met de vorige, zal er in 2 of 3 stappen, naar de nieuwe positie toegewerkt worden. Men dient er wel rekening mee te  houden dat men na een aanpassing 2 tot 4 weken nodig heeft om de nieuwe positie gewoon te worden.
Wanneer moet je je laten opmeten?
 -Rug en nekpijn. -Pijn vooraan knie en knieholte. -Slapende handen. -Gevoel dat je je kracht niet volledig kan omzetten. -Bij het bergop rijden heel hard aan het stuur trekken. -Bij het gewoon optrekken na een bocht, steeds op je trappers moeten staan om te kunnen volgen. -Zitvlak problemen. -Bepalen van jou ideale framemaat.(Door onze jarenlange ervaring weten wij dat deze meestal te groot genomen wordt.) -Eigenlijk zou iedereen zich moeten laten opmeten om zeker te zijn dat je goed zit om later geen problemen te krijgen.
Valentijn Lauwers wint op 3 juli 2011 zijn eerste wedstrijd ,de Grote Prijs Vic Van Schil voor beloften en elite z/contract. Interessant detail: Valentijn had zich 4 dagen tevoren laten opmeten. Hij had geen problemen, alleen wou hij zijn zithouding optimaliseren.
Valentijn Lauwers Provinciaal Kampieon Elite z/contract 2014 in Vremde
Vervolgens wordt de lengtezit en de setback bepaald en na een aantal aanpassingen bereiken we de optimale zitpositie. (Fine-Tuning) Na ongeveer 2 à 2 1/2 uur is de meting afgelopen.
Tweedaagse opleiding schoenplaatjes afstellen bij Paul Swift.
Hiernaast Valentijn Lauwers na overwinning eerste rit Tour de Guyane en pakt meteen de leiderstrui.
Valentijn Lauwers op Gir’s G-Max wordt Provinciaal Kampioen Antwerpen op 4 mei 2014.
Junioren: Jelle Camps wint Het was Jelle Camps die de beste start nam in Zeven. Hij dunde het veld uit en na één ronde telden we nog acht renners vooraan. Pidcock, de voorbije weken telkens aan het feest in elke wedstrijd waar hij aan de start kwam, versnelde halfweg de tweede ronde en ontdeed zich van zijn metgezellen. Even leek het erop dat er alweer geen maat zou staan op de Brit, maar dat was buiten Toon Vandebosch gerekend die de aansluiting maakte vooraan. Lang reed het duo niet samen op kop, want Pidcock kwam ten val en verloor kostbare tijd. Vandebosch aarzelde niet en ging stevig door. Snelle starter Camps vond zijn tweede adem en knokte zich terug naar voren in de wedstrijd. Vandebosch moest wat later een gaatje laten en Camps snelde naar de zege. Pidcock kwam nog stevig opzetten voor de tweede plaats, maar zou uiteindelijk vrede moeten nemen met een derde stek. Voor Camps is het zijn tweede overwinning van het seizoen. Eerder toonde hij zich de sterkste in de Superprestige in Gieten. Yentl Bekaert, die vierde werd, behoudt zijn leidersplaats in de Wereldbeker met honderd punten. Toon Vandebosch volgt als tweede met 85 punten, Andreas Goeman staat derde met 75 punten.
Winst in Wereldbeker Duitsland op zaterdag 26 november 2016
Bike-Improvement
Juul Maes wint de Prins der Nieuwelingen 2017
Sinds begin 2017 zijn we Elke Vanhoof aan het ondersteunen in de aanloop naar de Olympische spelen van 2020. We doen nu uitgebreide testen naar crancklengte, tandwieloverbrenging en plaatsing van het stuur. Dit doen we met gebruik van de Myontec Mbody EMG broek. De eerste sessie die we gedaan hebben ( voorjaar 2017)behelst het downsizen van de crancklengte. We brachten die in de eerste testen terug van 175mm naar 172,5mm.Ook de tandwieloverbrenging is helemaal aangepast. Dit heeft geresulteerd in een verbetering van de startsnelheid. ( Zeer belangrijk in BMX.) Spijtig genoeg hebben we geen volgende sessie kunnen doen in aanloop van de Europese en Wereldkampioenschappen. In een wereldbekerwedstrijd is Elke zwaar gevallen en heeft daarbij een zwaar peesletsel gehad in haar duim. Daardoor is de verdere  afstelling niet meer doorgegaan. In de winterperiode 2017-2018 volgen de volgende sessies.
Elke Van Hoof  Olympische atleet voor 2020
Lotte Lopecky test haar nieuwe Lakeschoenen. Omdat zij zowel links als rechts een verschillende schoenmaat heeft, zijn Lakeschoenen bij uitstek geschikt om dit probleem op te lossen. Deze zijn in verschillende breedte beschikbaar, de schoenen zijn mouldbaar( worden eerst verwarmd en dan aangetrokken zodat de schoenen perfect rond de voet passen.